Middenmotor

De middenmotor dankt zijn naam aan het feit dat hij centraal op de fiets wordt gemonteerd, ter hoogte van de trapas. Dit zorgt voor een goede gewichtsverdeling. Een middemotor is opmerkelijk stil en betrouwbaar. Hij biedt een soepele rijervaring en mede daardoor wint hij stilaan aan populariteit.

De ombouwkit bestaat uit

  • Een krachtige motor van 250, 500 of 750 Watt;
  • De batterij;
  • De bediening met snelheidsmeter aan het stuur;
  • De elektrische oplader

Afhankelijk van jouw wensen en noden, kies je welke motor best bij jouw wensen en noden past. Hoe groter dit vermogen, hoe sneller je kan rijden en hoe soepeler je bergop en tegen wind trapt.

Om onder de categorie ‘fiets’ te vallen, mag je motor een maximum vermogen van 250 Watt hebben. Met een motor van 500 of 750 Watt haal je snelheden tot 45 km/u en valt je fiets onder de categorie speed-pedelec. Daardoor moet je aan een aantal extra voorwaarden en verplichtingen voldoen. Lees er meer over op de pagina ‘wetgeving’.

Specificaties

Type Motor Batterij
BAFANG 36 V
250 Watt
80 Nm koppel
17 Ah
(levert 612 Wh)
BAFANG 48 V
500 Watt
120 Nm koppel
14 Ah
(levert 672 Wh)
17 Ah
(levert 812 Wh)

Bediening: 9 ondersteuningsniveaus

Veiligheid boven alles

Zolang je zelf trapt blijf je wettelijk gezien een fietser en ben je verzekerd via de familiale verzekering. Je draagt best steeds persoonlijke beschermingsmiddelen. Een fietshelm is geen overbodige luxe. Zorg er ook voor dat je gezien wordt. Fluo kledij, extra reflectoren en sterke verlichting voor en achter zijn heel belangrijk.

Anticipeer ook op het feit dat de auto’s jouw snelheid onderschatten en wees steeds extra alert. Je blijft een zwakke weggebruiker. Dus of je dan in je recht of in de fout bent, maakt jouw mogelijke verwondingen er niet minder op.

Aan de hand van jouw wensen en noden bepaalt Wim Vervaele welke ombouwelementen jouw fiets nodig heeft

Ontvang regelmatig onze fietstips